עקרונות לעיצוב אתר אינטרנט
שימושיות ותועלת ולא העיצוב החזותי, הם שקובעים את ההצלחה או כישלון של אתר אינטרנט. מאחר שהמשמש המבקר בדף האינטרנט הוא האדם היחיד שלוחץ על עכבר ולכן מחליט הכל. עיצוב ממוקד משתמש הפך לגישה סטנדרטית לעיצוב אתרים מוצלח ורווחי. אחרי הכל, אם משתמשים לא יכולים להשתמש בתכונה, אזי אין טעם שתתקיים.
על מנת להשתמש בעקרונות בצורה נכונה, אנחנו צריכים קודם כל להבין איך משתמשים מקיימים אינטראקציה עם אתרי אינטרנט, איך הם חושבים ומה הם דפוסי התנהגות הבסיסיות שלהם.
כיצד משתמשים חושבים?
בעיקרון, ההרגלים של משתמשים ברשת הם לא כל כך שונים מהרגלים של לקוחות בחנות. מבקרים מביטים בכל דף חדש, סורקים חלק מהטקסט, ולוחצים על הקישור הראשון שתופס את העניין שלהם או על הקישור הדומה במעורפל לדבר שהם מחפשים. למעשה, ישנם חלקים גדולים של העמוד שהם אפילו לא מסתכלים עליהם.
רוב המשתמשים מחפשים משהו מעניין או שימושי שניתן להגיע אליו בלחיצה מהירה. אם הדף החדש אינו עונה על הציפיות של משתמשים, אז מתבצעת לחיצה על כפתור החזרה ותהליך הסריקה ממשיך.
משתמשים מעריכים איכות ואמינות - אם דף מספק למשתמשים תוכן באיכות גבוהה, הם מוכנים להתפשר על שילוב תוכן עם פרסומות בעיצוב האתר. זו הסיבה למה אתרים שלא עוצבו בקפידה, אף בעלי תוכן באיכות גבוהה, משיגים הרבה תנועה על פני שנים. התוכן חשוב יותר מהעיצוב אשר תומך בו.
משתמשים לא קוראים, הם סורקים - בזמן ניתוח דף אינטרנט, משתמשים מחפשים כמה נקודות או עוגנים שמנחים אותם דרך התוכן של הדף.
משתמשי האינטרנט הם חסרי סבלנות ומתעקשים על סיפוק מידי - קיים עיקרון פשוט מאוד: אם אתר אינטרנט אינו מסוגל לעמוד בציפיות של משתמשים, אז המעצב לא עשה עבודתו כראוי והחברה מפסידה כסף. ככל שהתוכן קשה יותר להבנה והנווט באתר פחות אינטואיטיבי, כך יהיו יותר משתמשים מוכנים לעזוב את אתר האינטרנט ולחפש אחר חלופות.
משתמשים לא מקבלים החלטות אופטימליות - משתמשים לא מחפשים את הדרך המהירה ביותר למצוא את המידע שהם מעוניינים בו. הם גם אינם סורקים דפי אינטרנט באופן ליניארי או קופצים ברצף מסעיף אתר אחד לאחד לשני באתר. במקום זאת משתמשים בוחרים באפשרות הסבירה הראשונה. ברגע שהם מוצאים קישור שעשוי להוביל למטרה, יש סיכוי גבוה מאוד שהם ילחצו עליו באופן מידי. אופטימיזציה היא קשה, והיא לוקחת זמן רב. הדרך בה המשתמשים פועלים תוך כדי פעולת הסריקה הינו יעיל יותר.
משתמשים עוקבים אחרי האינטואיציה שלהם - ברוב המקרים משתמשים מסתדרים איכשהו במקום לקרוא את מידע שהמעצב סיפק. הסיבה הבסיסית לכך היא שלמשתמשים לא אכפת. אם אנו מוצאים משהו שעובד, אנו דבקים בו. זה לא משנה לנו אם אנחנו מבינים איך דברים עובדים, כל זמן שאנחנו יכולים להשתמש בהם.
משתמשים רוצים את השליטה בידם - משתמשים רוצים להיות מסוגלים לשלוט בדפדפן שלהם ולהסתמך על הצגת נתונים בכל האתר. למשל הם לא רוצים שחלונות חדשים יצוצו או יקפצו באופן בלתי צפוי והם רוצים להיות מסוגלים לחזור לדף הקודם בו ביקרו בעזרת לחיצה על כפתור "חזור".
עתה, משהבנו כיצד משתמשים חושבים ופועלים בחיפוש במידע, נעבור על הכללים החשובים שינחו אותנו בעיצוב אתר אינטרנט:
אל תגרמו למשתמשים לחשוב:
על פי החוק הראשון של שימושיות, דף האינטרנט צריך להיות ברור ומובן. כאשר אתה יוצר אתר, התפקיד שלך הוא להיפטר מסימני השאלה – החלטות המשתמשים צריכות להעשות במודע, בהתחשב ביתרונות, חסרונות וחלופות.
אם הניווט וארכיטקטורת אתר אינם אינטואיטיביים, מספר סימני שאלה גדל והדבר מקשה על המשתמשים להבין איך המערכת עובדת וכיצד להגיע מ'נקודה א' 'לנקודה ב' .מבנה ברור, רמזים חזותיים מתונים וקישורים קלים לזיהוי יכולים לעזור למשתמשים למצוא את דרכם למטרה שלהם.
אל תגרמו למשתמשים לאבד סבלנות:
בכל פרויקט, כאשר אתה הולך להציע למבקרים שלך שירותים או כלי כלשהו, נסה לשמור על דרישות המשתמש שלך מינימאלית ככל האפשר. ככל שנדרש פחות מאמץ מהמשתמש על מנת לבדוק את השירות, כך גדלה הסבירות שמבקרים אכן ינסו אותו. מבקרים ראשוניים מוכנים לשחק עם השירות. אם ידרשו למילוי טפסים ארוכים באינטרנט לפתיחת לחשבון, הם עלולים לא להשתמש בשירות בעתיד. יש לאפשר למשתמשים לחקור את האתר ולגלות את השירותים שלך בו מבלי לאלץ אותם לשיתוף נתונים פרטיים. זה לא סביר לאלץ משתמשים להזין את כתובת הדוא"ל כדי לבדוק את תכונה אן כלי כלשהו.
מקדו את תשומת הלב של המשתמשים:
בעוד אתרי אינטרנט מספקים תוכן הן סטטי והן דינמי, היבטים מסוימים של ממשק המשתמש מושכים את תשומת הלב יותר מאחרים. ברור שתמונות מושכות יותר את העין יותר מאשר טקסט - בדיוק כמו שמשפטים מודגשים (marked) הינם אטרקטיביים יותר מאשר טקסט רגיל.
העין האנושית הינה מכשיר שאינו ליניארי, ומשתמשי אינטרנט יכולים לזהות מיד דפוסים ותנועות. זו הסיבה שפרסומות וידאו הן טורדניות ומסיחות מאוד את הדעת, אבל מנקודת מבט שיווקית הן עושות את העבודה של לכידת תשומת הלב של משתמשים בצורה מושלמת.
מיקוד תשומת הלב של משתמשים לאזורים ספציפיים של האתר עם שימוש מתון של אלמנטים ויזואליים יכול לעזור למבקרים שלך כדי להגיע מנקודה א' לנקודה ב' בלי לחשוב על איך זה באמת אמור לעשות. ככל שיש למבקרים פחות סימני השאלה, כך יש להם תחושה טובה יותר של כיוון וכן אמון רב יותר כלפי החברה שהאתר מייצג. במילים אחרות: ככל שנדרשת פחות החשיבה מאחורי הקלעים, כך חווית המשתמש טובה יותר.
חתירה לחשיפת תכונות
עיצובי אתרי אינטרנט מודרניים מקבלים בדרך כלל ביקורת בשל הגישה שלהם להנחות משתמשים בעזרת צעדים ויזואליים באתר, לחצנים גדולים עם אפקטים חזותיים וכו'. אבל מנקודת מבט של העיצוב, האלמנטים האלה הן בעצם לא דבר רע. ההנחיות הללו מאוד אפקטיביות והן מובילות את המבקרים באתר בצורה פשוטה וידידותית.
לתת למשתמש לראות בבירור אילו פונקציות זמינות, הוא עיקרון בסיסי של עיצוב ממשק משתמש מוצלח. זה לא ממש משנה כיצד זה הושג. מה שחשוב הוא שהתוכן מובן היטב ומבקרים מרגישים בנוח עם הדרך שהם מתקשרים עם המערכת.
לעשות שימוש בכתיבה אפקטיבית
מכיוון שרשת האינטרנט שונה מדפוס, זה הכרחי להתאים את סגנון הכתיבה להעדפות והרגלי גלישה של משתמשים. כתיבה בסגנון של קידום מכירות כנקרה לא תזכה להיקרא ע"י מבקרים. בלוקים ארוכים של טקסט בלי תמונות ומילות מפתח המסומנות באותיות מודגשות או בפונט בולט, יגרמו למבקרים לדלג מעליהם. שימוש בשפה מוגזמת תגרום למבקרים להתעלמות ממנה.
פתרון אופטימלי לכתיבה אפקטיבית הוא:
להשתמש במשפטים קצרים ותמציתיים (להגיע לנקודה במהירות אפשרית).
להשתמש בפריסה הניתנת לסריקה (לקטלג את התוכן, לעשות שימוש ברמות שונות של כותרות, להשתמש באלמנטים ויזואליים ורשימות עם תבליטים אשר ישברו את הזרימה של גושי טקסט אחידים).
להשתמש בשפה פשוטה ואובייקטיבית (קידום לא צריך להישמע כמו פרסומת. יש לתת למשתמשים סיבה סבירה ואובייקטיבית למה הם צריכים להשתמש בשירות שלנו או להישאר באתר האינטרנט שלנו).
לחתור לפשטות
עיקרון "Keep it simple" צריך להיות המטרה העיקרית של עיצוב אתר. משתמשים הם רק לעתים נדירות באתר רק כדי ליהנות מהעיצוב שלו, יתר על כן, ברוב המקרים הם מחפשים את המידע למרות העיצוב. יש לחתור לפשטות במקום למורכבות.
מנקודת המבט של המשתמשים, עיצוב האתר הטוב ביותר הוא טקסט טהור, ללא כל פרסומות או בלוקי תוכן נוספים התואם בדיוק לתוכן שהם מחפשים. זוהי אחת הסיבות לכך שגרסה מודפסת ידידותית למשתמש של דפי אינטרנט היא חיונית לחוויית משתמש טובה.
אל תפחדו מהחלל הלבן
למעשה זה ממש קשה להפריז בחשיבותו של רווח לבן. לא רק שזה עוזר להפחית את העומס הקוגניטיבי של מבקרי האתר, אלא זה גם מקל לתפוס את המידע שמוצג על המסך. כאשר מבקרים מגיעים לדף אינטרנט, הדבר הראשון שהם מנסים לעשות הוא לסרוק את הדף ולחלק את תחום התוכן לפיסות של מידע אותן הם יכולים לעכל.
מבנים מורכבים הם קשים יותר לקריאה, סריקה, וניתוח לשם עבודה איתם. אם קיימת בחירה להפרדה בין שני מגזרי עיצוב על ידי קו גלוי או על ידי שטח לבן, בדרך כלל עדיף להשתמש בפתרון של שטח לבן. מבנים היררכיים מפחיתים מורכבות :ככל שמצליחים לספק למשתמשים תחושה של היררכיה חזותית טובה יותר, כך יהיה קל יותר למבקרים "לעכל" את התוכן.
לתקשר ביעילות עם "שפה גלויה"
להלן נפרוט שלושה עקרונות יסוד העוסקים בשימוש של מה שנקרא "השפה גלויה" – התוכן שמשתמשים רואים על המסך:
ארגון: לספק למשתמשים תוכן עם מבנה רעיוני ברור ועקבי. עקביות, פריסת מסך, מערכות יחסים ויכולת ניווט הם מושגים חשובים של ארגון.
אותם המוסכמות והכללים צריכים להיות מוכלים על כל האלמנטים.
לחסוך: לעשות את המקסימום עם הסכום הנמוך ביותר של רמזים ואלמנטים ויזואליים. ארבע נקודות עיקריות שיש לשקול: פשטות, בהירות, ייחודיות והדגשה. פשטות כוללת רק את האלמנטים שהם חשובים ביותר לתקשורת. בהירות - כל המרכיבים צריכים להיות מתוכננים כך שהמשמעות שלהם היא חד משמעית. ייחוד - התכונות החשובות של המרכיבים ההכרחיים צריכות להיות מובחנות. דגש - המרכיבים החשובים ביותר אמורים להיתפס בקלות תוך כדי סריקת המשתמש את הכתוב על המסך.
לתקשר: יד להתאים את המצגת ליכולות של המשתמש. ממשק המשתמש חייב לשמור על איזון בקריאות, טיפוגרפיה, סמלים, תצוגות מרובות, וצבע או מרקם, על מנת לתקשר בהצלחה. יש השתמש במקסימום 3 סוגי גופנים, במקסימום של 3 גדלים ועד למקסימום של 18 מילים או 50-80 תווים בכל שורה של טקסט.
קונבנציונאליות
עיצוב קונבנציונלי של רכיבי אתר אינו מייצר או מעצב אתר אינטרנט משעמם. למעשה, קונבנציות שימושיות מאוד כיוון כשהן מפחיתות את עקומת הלמידה והצורך להבין איך דברים עובדים. לדוגמה, זה יהיה סיוט מבחינת שימושיות אם לכל אתרי אינטרנט הייתה תצוגה ויזואלית שונה. זה לא כל כך שונה מהחיים הרגילים שלנו שבהם אנחנו נוטים להתרגל לעקרונות בסיסיים של איך אנחנו מארגנים את הנתונים (תיקיות) או עושים קניות (מיקום של מוצרים).
עם קונבנציות (מוסכמות) אתה יכול להרוויח את ביטחון של משתמשים ואמונם. עקוב אחר ציפיות המשתמשים - הן מה שהם מצפים מהניווט באתר, מבנה הטקסט, מיקום החיפוש וכו'.
דוגמה טיפוסית ממפגשי שימושיות היא לתרגם את הדף ליפנית (בהנחה שמשתמשי האינטרנט שלך לא יודעים יפנית), ולספק לבודקי השימושיות שלך משימה למצוא משהו בדף הכתוב בשפה אחרת. אם קונבנציות מיושמות היטב, משתמשים יוכלו להשיג מטרה לא ספציפית, גם אם הם לא יכולים להבין את הכתוב.
הכלל מצביע על כך שעדיף לחדש רק כשאתה יודע שבאמת יש לך רעיון יותר טוב, אבל לקחת את היתרונות של קונבנציות, כאשר זה לא כך.
בדוק מוקדם ולעיתים קרובות
עיקרון זה צריך להיות מוחל על כל פרויקט עיצוב אתרים מכיוון שבדיקות שימושיות לעתים קרובות מספקות תובנות חשובות לבעיות משמעותיות ונושאים הקשורים לפריסה.
אל תבדוק מאוחר מדי, לא מעט מדי ולא מהסיבות הלא נכונות. זה הכרחי להבין שרוב החלטות העיצוב הן מקומית, זה אומר שאתה לא יכול לענות באופן אוניברסלי אם הפריסה היא טובה יותר מהאחרת מכיוון שיש צורך לנתח את זה מנקודת מבט מאוד מסוימת של תצוגה (בהתחשב בדרישות, בעלי עניין,
תקציב וכו').
בשורה התחתונה: אם אתה רוצה אתר מעולה, עדיף לבדוק שימושיות בשלבים המוקדמים.